maanantai 23. helmikuuta 2015

The Scandinavian 8 million City

Mennäänkö junalla Tallinnaan?
Hiljattain junayhteys Helsingistä Talinnaan pääsi otsikoihin. Aihe on siinä mielessä mielenkiintoinen, että läntisessä naapurimaassamme on meneillään EU-projekti, joka tunnetaan nimellä  8 miljoonan asukkaan kaupunki. The Scandinavian 8 million City. 
Rautatietunneli Helsingin ja Tallinnan välillä ei toteudu ihan heti. Rahaa tarvitaan. Hankkeena se on varsin mielenkiintoinen ja kannatettavakin. Suomessa ollaan siis ajan hermolla. Mutta olemmeko jo jälkijunassa? Kilpailu Euroopan markkinoilla kiristyy.
Tarkoitus The Scandinavian 8 million City- hankeessa on  yhdistää Oslo, Göteborg ja Kööpenhamina yhtenäiseksi työmarkkina-alueeksi. Hankkeen myötä sen toteutuessa Norja, Ruotsi ja Tanska astuvat lähemmäksi Eurooppaa. Keskeinen osa hanketta koskettaa juuri rautatieyhteyksien parantamista maiden välillä. Tavoiteajaksi on ajateltu matkustamisessa 2 tunnin aikaikkunaa välillä Oslo - Kööpenhamina. Tällä liikennejärjestelyllä saataisiin aikaan viesti muulle maailmalle, 8 miljoonan asukkaan talousalueesta. Bonuksena hankeessa koko alueelle nähdään kultuurin ja elinkeinoelämän tuoma yhteinen dynamiikka ja vuorovaikutus. Toteutuessaan The Scandinavian 8 million City-hanke tuo Skandinaaviselle markkina-alueelle kansainvälisen perspektiivin ja tekee alueesta kiinnostavamman kiristyvässä kilpailussa kaupan ja teollisuuden alalla tuoden sijoituksia.

Yhteistyö joka ylittää maiden rajat
On selvää, että tällaisen yli maan rajojen ulottuva yhteistyö loisi työmarkkinoille aivan uudet mahdollisuudet esimerkiksi työllistymisen osalta. Oman läänin alueella koulutusta vastaavaa työtä saattaa olla tarjolla vain yksi tai muutama työpaikka. 8 miljoonan asukkaan ja kolmen eri maan alueella 2 tunnin matkaetäisyydellä työllistyminen saattaa ollakin jo helpompaa. Parantuneiden rautatieyhteyksien myötä myös rahtiliikenne saisi oman  positiivisen ruiskeensa ja kumipyöräliikenne rahtipuolella vahvasti ympäristöä saastuttavan alueella vähenisi.
Parhaillaan Tanskassa tehdään suuria investointeja rautatieyhteyksien parantamiseksi Kööpenhaminan ja Hampurin välillä. Tuo matka taituu tulevaisuudessa 2,5 tunnissa.
Tunneli Tallinnaan Helsingistä ei ole pöllömpi ajatus. Toivottavasti rahoituspohja ja aikataulut saavat konkretiaa. Suomi ei saa jäädä saarekkeesi peräpohjolaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.